Kontrastiv belysning

"Jag vill att ni ska skriva ett arbete om ett grammatiskt fenomen inom svenska och teckenspråk i kontrastiv belysning." citat från vår kära lärare Marie. Och ja, det är det jag håller på med. Jag tycker det är svårt som fan och tror inte jag  är ensam om det men eftersom det är ett samarbete med min kära klasskamrat Louisefis så tror jag stenhårt på att det kommer gå vägen. Vi har det bästa samarbetet någonsin. Vi kompleterar varandram du och jag Louise. Så romantiskt. Men det går alltid så bra när vi samarbetar. Jag är sämst på vissa delar som hon kommer och är bäst på och hon är ehm "mindre bra" på saker som jag är bra på. Och allt blir frid och fröjd när vi hjälper varandra. Så bra så bra. Men som sagt så är det väldigt svårt. Grammatiska fenomen inom svenskt teckenspråk är inte riktigt det ämnet som får flest träffar på google. Provade nyss. 6 860 träffar i och för sig men nu är det ju så att vi ska fördjupa oss inom ett speciellt ämne. Jag googlade igen och fick 53 träffar. Vi undersöker transitiva och intransitiva verb och jämför deras användning på svenska med deras användning i svenskt teckenspråk. Skitjobbigt. Men det håller jag på med i skolan just nu!
 
När jag är hemma lyssnar jag mycket på radio. Det enda jag har att säga om det är att jag är så trött på SD. Alla enskilda SD-medlemmar har säkert någon bra idé. Men alla tillsammans blir helt sjukt. Det verkar inte som de gått ihop för att de tror på samma sak, det känns som de typ gillar ungefär samma avsnitt av politiken. Ja, jag vet inte. Jag brukar inte lyssna så noga när de är på radio så jag vill inte uttala mig så mycket mer. Men nu sitter jag och äter glass, det är gott!
 
I fredags när jag gick hem från skolan kom det fram en person till mig och undrade hur mycket jag visste om Greenpeace. Jag såg att hen var värvare eftersom hen hade pärm och andra värvaratteraljer. Men jag är inte en otrevlig människa så jag stannade och pratade. Det var mycket jag inte visste och greenpeace och jag hade en inre kamp med mig själv. Tidigare har jag funderat på att ge pengar till någon organisation som gör bra för världen men jag skulle inte ha råd att ge till mer än en och den som jag tror kanske gör de viktigaste förändringarna (eller inte viktigaste, men de som jag själv brinner mest för) är greenpeace. Om jag skulle ge till någon skulle det vara till dem. Och så stod jag där med en stackars värvare som säkert tagit emot spydiga kommentarer hela dagen (jag har också jobbat som värvare) och jag beslutade mig för att börja ge. Min snåla jävel i mig skrek och skar sig själv men jag lugnade den med att man kan dra ner summan man ger till noll om man så känner för det. Om jag inte vill ge några kronor någon/några månader så behöver jag inte. Ha! Så jag skrev upp mig. Värvaren berättade att det var hens första dag och jag var hens första kund! Hihi värvaroskuld tagen! Värvarchefen kom och började prata med mig också och gan mig en tidning och hjälpte den anställda lite. Jag var nöjd och glad när jag gick därifrån. Får se hur mycket min inkomst orkar.
 
När jag kom hem pluggade jag på kontrastiv belysningsarbetet och på kvällen hängde jag med Louise ut. Hon fick övertala mig lite och jag fick övertala mig lite till men till sist gick det vägen. Felix var på någon fest för hans jobb som vi skulle till. Det kostade en massa och det var mest det som sved men jag försökte glömma det. Väl där hälsade vi på lite av hans kollegor men blev inte så långvariga för de flesta skulle dra hem och några skulle dra någon annanstans. Dansgolvet var inte så livat och musiken var seg. Vi drog till Noise istället där det var mycket bättre. Vi dansade hela natten. Eller nja, till halv två i alla fall, och på vägen hem stötte på på Patric(!) och Joachim. En av Felix kollegor bodde åt samma håll som jag så vi gjorde sällskap. Jag väntade med henne på bussen hon skulle ta vid en busshållplats som låg precis utanför där jag bor. Det var en mycket trevlig kväll, lite kort i min smak men bra ändå. Krogarna i Örebro stänger ju klockan två så det blir inte så lång tid att festa på. Stockholms klockan tre är lite bättre men där kompenserar man med några ställen som stänger fem. Det är lagom.
 
Men idag har jag varit trött eftersom jag inte varit ute alls på väldigt länge. Jag var mycket ovan vid detta men det var som sagt otroligt kul. Gör det gärna fler gånger. Idag har spenderats på plugg, matinköp, ätande och lite mer plugg. Nu ligger en otroligt söt katt brevid mig och snarkar. Hon brukar ligga på min mage eller på mina lår när jag sitter vid datorn men inte nu, för nu ville hon sova. Jag vill inte att hon ska sova. För då kommer hon vara vaken när jag vill sova. Bäst att jag går och leker lite med henne nu. Sen ska jag nog läsa lite och ha det skönt tills jag somnar.
 
Hoppas alla har det bra och kan se hur fint livet är. Kärlek på det!
Pusshej!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trianglar

För kärlek

RSS 2.0