God morgon frullekoma

Sovmorgon idag. Eller nja, Timme Till Förfogande. Jag tänkte att jag skulle gå upp tidigt och läsa. Men så blev det inte. Jag gick upp ganska tidigt men inte läste jag. Jag gosade med katten och funderade på livsfrågor och så vidare. Nu är det en halvtimme tills jag ska gå och jag känner inte för att läsa nu. Så jag bloggar ett tag men sedan måste jag göra mig i ordning eftersom jag har ätit så mycket frukost så jag inte orkar resa mig. Dagens tema tänkte jag skulle bli långt ifrån mat så min rubrik blir missledande (men det är den ju oftast). Vi har i skolan arbetat med ett material som hette "möte med chefen" tror jag. Jag var helt oförberedd på vad det skulle vara och så satte jag igång och tolkade.
 
Det visade sig att en hörande chef hade kallat in sin döva anställda för att prata om solidaritet i företag. Tyvärr verkade chefen inte ha koll på vad ordet betydde och allt hen sa var bara upprörande och hemskt. Den anställda blev arg med rätta och jag blev helt chockad. Chefen klagade på att den anställda tog längre tid på sig att göra telefonsamtal med texttelefon än vad de hörande anställda gjorde med mobiltelefon. När den anställda försökte förklara hur texttelefonen fungerade blev hen avvisad av chefen. Nästa punkt var att den anställda och en annan döv anställd tecknade med varandra under arbetstid. De hörande får prata med varandra hur mycket de vill för att deras händer fortsätter producera samtidigt men de döva fick visst inte teckna med varandra för att då producerade inte händerna samtidigt. Även om de döva bara tecknade några få meningar till varanda så fick de visst inte det. Dessutom hade båda de döva gått hem en dag då alla skulle jobba över. Den arbetstiden hade företaget kommit överrens om på ett möte muntligt där det inte fanns någon tolk. Chefen tyckte att tolk kunde den döva faktiskt beställa själv och ta eget ansvar. Den anställda försökte förklara att om företaget beställer tolk så kommer det en men om en privatperson gör det så kommer det oftast inte någon. De döva hade alltså inte fått information på teckenspråk eller i skriven form och nu fick den anställda bannor för att hen inte visste om att de skulle jobba över. Den döva lackade ur och chefen skickade ut hen.
 
Helt otroligt! Jag blev så upprörd! Det är sjukt att det finns sådana människor på rikgit! Jag känner hat mot omvärlden och okunskap! Jag blir helt skakis. Vad kan jag göra åt detta? Jag är så... Jag vet inte vad jag ska skriva. Jag vill verkligen göra något åt sånthär. Jag blir ilsk. Ja, det förstås säkert. Hemska människor i världen, kan de inte bara försvinna? Skaffa kunskap och var inte så onskefulla utan att veta något. Nu går jag och ilskborstar tänderna, sedan drar jag till skolan!
Hejdå!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trianglar

För kärlek

RSS 2.0