En dag med mindre positivt betingade händelser

Okej idag gick saker inte som jag tänkt mig. Jag var jättenöjd med en tolkning som jag sedan visade för min lärare som inte tyckte jag skulle vara så nöjd utan istället göra om den. Dessutom falerade min planering rejält så jag fick inte lunch förrän klockan var efter fyra. Jag blir så grinig när jag är hungrig så jag tog allt skithårt också. Nu sitter jag i mitt kök hemma och surar lite. Men det åsido så har jag som vanligt lite åsikter.
 
Sexuella trakasserier. Fast egentligen tänkte jag skriva om mitt lov. Men så lyssnade jag på radio igår och tänkte att det var det töntigaste jag hört! Varför är människor så otroligt måna om att ta på någon annan så att de utför sexuella trakasserier? Det är ju helt otroligt töntigt. Som i lågstadiet då alla fnissade röven av sig så fort någon sa bröst, snopp, rumpa eller någon i samma kategori. I mellanstadiet var det spännande att peta på och titta på. Men vissa människor stannade visst i den fasen.
 
Anledningen till att jag skulle koppla detta till mitt lov var att jag var i Boden på lovet och var då tvungen att testa på stadens uteliv. På radio igår sas det att tjejer tidigt får lära sig att om de klär sig utmanande får de själva ta ansvar för händer och blickar. Jag har, som alla andra, också fått lära mig detta så jag hade det i åtanke när jag klädde mig inför utekvällen i Boden. Ingen urringning, en klänning (som faktiskt var ganska tajt), klänningen gick nästan till knäna, två lager tjocka strumpbyxor, benvärmare, kängor och inga som helst smycken. Jag, min kära pojkvän och hans vänner gick till en nattklubb och väntade på att dansgolvet skulle öppna (bara det liksom, varför har de inte dansgolvet öppet mer än tre timmar... på en nattklubb? Vad tänker de med? Men men). När det väl öppnade fanns där ett mini dansgolv med två polar som man kunde dansa på (vet inte vilken rätt preposition är här men nöj er). Min kära pojkväns vänner verkade inte vara så glada i att dansa, de satt bara och pratade (nästan omöjligt) och drack öl. Så jag drog med mig honom ut på dansgolvet.
 
Så situationen ser ut som följer: jag står i mindre smickrande kläder och dansar med min pojkvän. Är man lite observant så syns det. Efter en stunds dansande gick en man förbi mig och en hand fördes över min rumpa. Jag blev stött men hoppades att det var en full människas olyckshändelse. Men efter ett tag så hände samma sak igen! Jag försökte se vem det var och fick syn på en man i mörk t-shirt. Jag sträkte mig efter honom och petade på hans axel, drog i den, slog och rev i den men han kom undan bland folkvimlet. Jag berättade bestört vad som hänt för min älskade och han blev mycket upprörd och rekommenderade att jag skulle säga till vakten. Eftersom jag inte sett vem mannen var så hade jag egentligen inget att komma med. Jag avvaktade en stund för att se om jag kände igen honom något. Jag var en aning rädd att det skulle hända igen så jag dansade väldigt försiktigt. Gärna nära en vägg eller pojkvän så jag inte hade så mycket av mig själv obevakat.
 
Mannen kom förbi och började gnida sin hand över min rumpa igen och jag hoppade iväg, min älskade märkte det och flög efter den skyldige som jag pekade ut. Han berättade att han tagit kontakt med mannen och delgett sin åsikt men mannens kompis hade föst bort honom med uttryck som "lugn, det är okej". Min älskade hade lämnat dem med "det är fan inte okej" och gått till vakten istället. Vakten var ett riktigt jävla svin måste jag medge. Han höll med om att det var en förskräcklig händelse och han sa till mannen. Men inte mer än så. Jag fick meddelandet "Händer det en gång till så kastar vi ut honom". En gång till... Ursäkta? En gång till!? Så det krävs att han gnuggar sina äckliga händer mot min privata rumpa fyra gånger innan han blir utkastad från en jävla nattklubb? Hur många gånger krävs det då för fängelse? Ska jag behöva stå ut med sådant? Och det var bara från en snubbe. Tänk om det hade funnits fler med samma uppsåt? Skulle alla få fyra gånger var då eller? Vem är det som räknar? Enligt min älskade så tog han på andra flickor när han gick också. Så det var visst mycket fler än fyra gånger han tagit en brud på rumpan den kvällen. Och en vakt på en nattklubb borde väll ändå kunna kasta ut en liten människa, eller? Behöver jag säga att jag inte vågade dansade på resten av kvällen? Jag stod i ett hörn och gömde min kropp för att ingen skulle ta på den. När jag gick såg jag till att alltid ha min pojkvän eller någon av hans vänner runt mig så ingen okänd kunde nå mig. Jag var rädd som fan.
 
Det känns inte riktigt som den typen av kväll med vänner som jag skulle betala för. Jag vill aldrig i mitt liv vara med om något sådant igen. Ingen borde behöva stå ut med det. Syster fyller 18 nästa vecka, då kan hon också gå ut. Tänk om samma sak händer henne. Jag vill verkligen inte att något äckel ska röra hennes kropp. Inte alls. Varför finns en sådan kutym på nattklubbar? Är det någon alls som vill ha det på det viset?
 
Till alla människor som blir utsatta för sexuella trakasserier: säg ifrån! På klubben eller var som helst! Jag känner inte för att gå ut och ha roligt med mina vänner om det är okej att främlingar kommer fram och tar på mig. Tänk er det någon annanstans. När ni är och handlar i en livsmedelsbutik, om det kom fram en person då och tog på era privata delar, det skulle fan inte vara okej. Varför ska det då vara det i klubbsammanhang? Inte okej! Säg ifrån! Anmäl! Och det har inget som helst att göra med hur en klär sig, bara så alla vet.
 
Skit och helvete. Nu har jag varit arg för idag nu går jag och lägger mig. Den här dagen har varit stinkande. Jag har varit på dåligt humör hela dagen. Men jag har försökt göra det bästa utav det och varit ganska snäll. Nu skrev jag av mig lite argt så nu går jag och lägger mig.
Adios!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trianglar

För kärlek

RSS 2.0