Randi's och Turid's 42års dag.

Och så var det ju denhär omtalade födelsedagsfesten. Ja jag och Claus skulle ju åka tillsammans men det blev inte så så jag gick omkring i mitt rum och gjorde mig i ordning i lugn och ro och så gick jag ner till mormor och morfar för att kolla in hur de hade de och sprang in i Áki på vägen. Jag frågade, mest på skämt, om han inte kände någon som skulle till Havn ikväll. Till min stora förvåning så gjorde han det. "Jo, mamma ska" sa han. Jag blev jätteförvånad och frågade när och hörde henne tuta utanför, "nu" svarade han. Jag bad dem att vänta på mig och så sprang jag upp tog lite saker som kanske såg lite viktiga ut, tryckte ner dem i väskan och sprang till bilen. Jag hann knappt sätta mig förrän Fridgerd tryckte på gasen och vi var på väg. Vi skulle hämta upp två av hennes vänninor på vägen, det gjorde vi. De blev ytterst förvörvånade över att se mig i bilen men efter en giltig förklaring så var det inget mer med det. Efter ett tag så kom jag på att jag inte hade nåt minne av att ha lagt ner plånboken i väskan. Så i all stress så var plånboken glömd hemma. Jobbigt. Men det var väl bara nåt man kunde leva med.
Så vi körde till Havn. Där jag trodde Mike skulle plocka upp mig och köra mig till Randi. Så jag ringde till Mike men han sa att han inte skulle dra än och han fixade sig just nu och skulle inte ner på stan förrän om en timme. men jag kunde dra till Randi utan honom. Fridgerd hade dock jättebrottom så det var lite jobbigt. Men vi lyckades få en dålig beskrivning av var det var och Fridgerd skulle köra mig dit. När vi var ungefär där Mika hade sagt att det skulle ligga (han sa vad vägen hette också) så körde vi runt där i det lilla området och letade överallt. Självklart låg den lilla vägen som vi letade på sist. Så de droppade mig där och drog. 18d bodde hon på. 18 hittade jag, men vilket som var d visste jag inte. De två små lägenheterna på övervåningen fick jag fram var a och b och sen var det två på undervåningen (markvåningen eller nåt) också men jag hittade inga bokstäver på dem. Gick runt huset för att kika in i lite fönster. I den ena lägenheten såg jag rakt in i en gigantisk garderob med massa tjejskor och tjejkläder, i den andra var det släckt och ingenbommat såg det ut som. Jag altog därför att Randi bodde i den första. Så jag knackade på. Anna Margit kom och öppnade och anmärkte på att jag stod utanför och knackade. Det gör man uppenbarligen inte på Färöarna, förklarade de för mig, här går man bara in och säger hej varesig någon är inne eller inte. Så det fick jag lära mig. Jag kom in i Randis gulliga lägenhet. Hallen var rätt liten, mest eftersom det var så många jackor och skor där just då, annars fanns det tre rum; ett sovrum, en garderob och ett vardagsrum/kök och självklart ett übertjejigt badrum med ljusslingor och stearinljus och sånt.
Men det var inne i vardagsrummet som magin ägde rum. Jag, Randi, Anna Margit, Gudrid och Sara satt i den mysiga soffan och efter ett tag kom Rosa också. Vi klagade på att Turid inte var där än. Att komma för sent till sin egen födelsedagsfest var visst inte acceptabelt. Men sen efter mycket om och men så kom hon, tillsammans med Claus och Mike. Det var mys att se Claus igen, jag hade saknat honom och enligt honom hade han saknat mig med men jag vet inte. Mike var jättefint uppklädd, i något uniformsliknande. Snyggt var det i alla fall. Men där satt vi alla och jag och Claus kollade i en "underklädeskatalog" och snackade underkläder och skor. Rannva och Thomas kom också efter ett tag med någon kompis till dem som jag inte kände. Sen började vi snacka film och kom in på Inglorious bastards och kom fram till den underbara idéen att spela det spelet som de spelar i filmen (för mig som inte sett filmen utan bara trailern lät det rätt läskigt). De förklarade snabbt reglerna för mig; Man skriver ett namn eller något på en post-it-lapp, sätter lappen i pannan på någon (och vederbörande får inte se vad som står på lappen). Personen med lappen i pannan ska då försöka lista ut vad som står på lappen men vi som ser den får bara svara "ja" eller "nej". Rolig lek. Jag var bäst på att skriva lappar tycker jag. De tyckte att mina var svåra att lista ut. Den första lappen jag skrev var till Mike, han skulle lista ut att han var Josef Fritzl. det var inte så lätt. När jag fick en lapp på pannan stod det Edward Cullen på den. Det var rätt så lätt. Hihi, eller så är det bara jag som är så bra på det där spelet. Eftersom jag inte hade något smink på mig så frågade jag Randi om hon visste hur jag skulle göra, jag hade lite med mig men jag visste inte hur jag skulle ha det. Hon höll mig i armen, skrek på Rannva och lät henne ta över. Rannva trollade  fram en jättesnygg ögonskugga till mig och fixade med eyeliner och sånt. Jag var jättefin sen när jag tittade mig i spegeln. Sen vi hade en mysig kväll där och jag är nästan säker på att alla hade trevligt.
Sen var det dra ner på stan som var planen. Mike körde mig, Rosa och Gudrid först och sen skulle han hämta de andra. Vad som hände hos Randi mellan det att vi drog och nästa grupp drog var det som diskuterades resten av kvällen. Vi satt på Mica och chillade och Rosa försökte demonstrera hur ingen ville ha henne och kramade lite för mycket på Joan Pauli (som vi träffade där). Han tyckte hon verkade väldigt konstig. Och jag satt emellan dem. Det tyckte då jag var lite jobbigt. Sen såg jag Thomas. Jag ropade på honom att komma till oss (så jag kunde snacka med honom medans Rosa och joan Pauli redde ut sina saker). Thomas var jättearg. Han visade sin skjorta som var söndersliten och klagade om den, det hade visst varit hans favoritskjorta. Det som hade hänt var att Rannva gav Sara en dansande groda i julklapp förra julen och gav någon annan kompis något dyrare. Sara tolkade det som att Rannva inte tyckte om henne lika mycket som den andra kompisen och slängde därför grodan och blev sur. Hon hade ältat det många gånger förut men nu var hon tvungen att ta upp det med Thomas (av oklar anledning) och Thomas sa då sin ärliga mening att han förstod inte hur julklappar kunde ha så stor betydelse och att Sara bara borde lämna det bakom sig och gå vidare. Det var inte svaret som Sara ville ha men (jag kan inga detaljer) de började bråka massa och Rannva blev inblandad och Thomas' skjorta blev sönderriven.
Thomas och Rannva ville inte vara på Mica då eftersom Sara skulle komma dit så de drog någon annan stans. Några (inkusive mig) satt kvar på Mica och några andra gick till det där andra stället. När jag gick på toaletten en gång så såg jag Sara när jag var på väg ut. Hon sa att alla tyckte att hon var en psykopat och grät på mig. Jag känner knappt bruden, vad gör hon, tänkte jag.. Men jag gjorde mitt bästa för att trösta henne och sen gick vi ut och satt oss med de andra. Jag försökte få tag på Claus och ringde från diverse telefoner men han svarade inte. Så bestämde vi oss för att gå och hitta dem. efter ett varv på cleopatra och sen ner på undervåningen och sen ut så var Sara också borta. Men utanför hittade vi Anja. Hon hängde med oss och jag ringde än en gång till Claus och då svarade han. Han var på Mica sa han. Vi gick dit, men då fick vi inte komma in för de skulle precis stänga. Så Claus, Mike, Turid och massa andra människor kom ut istället. Men de drog lika snabbt (dissande) för de skulle åka bil hem till någon jag vet inte och vi fick inte föölja med för det fanns inte plats för ens en till. Lite tråkigt. Men jag och Rosa hängde kvar lite, vi hittade en snubbe att snacka med. Vi bar hans två pizzor åt honom och det regnade. Honom stod vi länge och pratade med, sen skulle han hem. Eftersom det hade regnat så mycket hade pizzorna blivit blöta (kartongerna i alla fall) och han ville inte ha dem så vi fick dem. Sen gick jag och Rosa hem till henne för att sova ett tag. Först åt vi pizza. De var inte alls blöta men de var inte så goda heller men det var mat så man blev mätt. Sen gick vi och la oss. Jag kunde inte sova riktigt. Nästan, men inte riktigt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trianglar

För kärlek

RSS 2.0