Hippie

Just nu känner jag mig som en miljöaktivist. Inte för att jag beter mig som en, utan för att jag tänker som en. Just nu. Jag tänker på hur onödigt mycket av det vi gör är. Jag menar... Jag skulle kunna cykla till Vällingby varje dag istället för att ta bussen. Jag skulle kunna sluta sitta vid datorn och slösurfa. Jag skulle kunna vänta lite eller handdukstorka håret istället för att använda hårfönen. Jag skulle kunna så mycket. Men mest av allt skulle jag kunna skriva ner hur jag tänker. Och kanske när jag tittar på det lite senare påverkas jag och kanske tänker så igen. Varför slösar man så mycket? Varför slösar jag så mycket? Jag lägger mig i ett bad som innehåller mer vatten än något barn i Afrika, eller var fan som helst, får dricka på en månad. Och jag blöter ner mig i det. För att sen ta en dusch och använda ännu mer vatten. Helt rent, drickbart, vatten. Jag känner mig så onödig. Jag målar naglarna, slänger bort fula kläder, äcklig mat, vatten. Jag får dåligt samvete. Det känns som man borde göra något. Något. Man. Varför ställer inte vanliga dödliga upp för varandra? Varför måste man vara superrik eller något för att bidra lite? Lite. Jag känner mig så dålig. Tänk om jag hade gett den där hundralappen till röda korset eller nåt istället för att ha kommit in på den där festen förra veckan. Men nu säger jag inte heller att man bara ska sitta hemma och sticka kläder till de fattiga hela dagarna. Men jag vill i alla fall ta tag i något och hjälpa till. Eftersom hela resten av världen finns där för mig så borde jag finnas för resten av världen också. Och se till så att ingen får det så illa som alldeles för många faktiskt har det idag.
Jag minns när jag var liten. När jag kunde springa in i skogen, bakom huset, och leka med kottar med pappa. Jag försöker föreställa mig något sånt nu. Men det finns alldeles för lite sånt. Jag kan bara föreställa mig ett litet överviktigt barn som sitter i betongdjungeln och leker med masstillverkade plastleksaker tillverkade av barn på ett annat håll i världen åt en butikskedja ägd av superrika människor i stora palats med pool. Det blir bara... fel. Den "lilla" människan blir allt mer oviktig och den "lilla" handlingen allt mer osynlig. klyftorna i samhället ökar. Alla ser det och är medvetna om det. Men vi bara ignorerar det. Jag förstår inte. Visst, det är aslätt för mig att sitta här och skriva och klaga. Men jag vill verkligen. Jag tycker att vi borde ta mer hand om den värld vi har.
När jag var liten ville jag bli mamma. Jag vettefan om jag tycker att det är en sån bra idé längre. Jag menar... Allt mitt barn skulle få, i så fall, skulle vara ett ansvar på sina axlar att ställa världen till rätta efter vad vi har gjort mot den. Jag känner inte riktigt att det är rätt.
Igår bakade jag massa kakor och idag ska jag kanske på studentskiva. Ja. Jag har fan ett briljant liv om man jämför med många andra. Riktigt jävla briljant. Det finns säkert miljoner människor som skulle byta sina liv mot mitt om de kunde. Jag har tak över huvudet, får mat varje dag och jag slösar till och med bort minst hälften av vad jag har. Men ibland, som nu, får jag dåligt samvete och börjar med något nytt som kan hjälpa. Men nu ska jag gå och fixa mig för jag ska cykla iväg till vällingby och sen åka till Gustav.
Pusshej!


Kommentarer
Jessiki

Snuttegull. Du har så rätt <3<3<3

2010-05-16 @ 17:36:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trianglar

För kärlek

RSS 2.0