Drick för att våga

Jag spenderade min helg hema. Jag var inte ute och söp som titeln kanske indikerar. Men "alla andra" verkar ha varit det. Jag kom tillbaka till skolan och det enda folk pratar om är hur kul det var i helgen. Gissa om någon blir avis!? Jag är vanligtvis väldigt glad i att festa och så men den här helgen var så regnig och mensvärkig så jag har inte pallat att ta mig ut. Däremot har jag suttit inne och klagat på kvaliten i dagens festande. Att dricka sig stupfull... Är det något man föredrar? Många, särskillt yngre, kom på att det var inte riktigt deras grej. Man var inte van att dricka och då ville man ju inte heller dricka för mycket. Bli stupfull och landa i en buske och spy upp den dyrbara alkoholen... Eller landa i en säng tillsammans med en (eller flera) okänd(a) person(er). Vem vill det liksom!? Därav fjortisfyllan. Sen är det många som fortsätter dricka efter fjortisfyllan och ändå slutar i säng eller buske. Det är ju lite dumt. Det jag försöker komma till är att problemet med dagens fest är inte som man kanske tror, fjortisfyllan. Det är bara en värdelös lösning på problemet. När man går ut och dricker... Vad vill man göra då? Du går på krogen med några vänner, förtär alkohol och dansar. Vad är ditt syfte? ...Alltför många skulle idag svara "ragga". Man går på krogen för att få ligg, ragg, strul, kärlek, pojk-/flickvän (oh silly you), vad som helst. Man villha kärlek och man vågar inte skaffa det på egen hand. Därför super man. För att bli mer vågad. Att våga ta steget, gå fram till den där killen man gillar, dansa lite närmre den där tjejen man gillar... Men sen då? Eftersom "modet" är tillfälligt blir kontakten med människorna det också. Ni känner inte varandra som nyktra. Om ni ska ha något slags förhållande även i ett nyktert tillstånd så är det där man måste vara modig. Och det är inte svårt! Jag lovar. Den druknes ord är den nyktres tankar. Åt minstone till en början. Så... Prova vara nyter på en fest. Men lika modig som om du vore full. Och inte lika dum och illaluktande. Dessutom! Om man nu skulle få den där man gillar i säng och det skulle vara det man ville så skulle ma ju få hela uplevelsen om man är nykter. Det får man inte om man är full. Dessutom kan jag tänka mig att det blir bättre på många andra sätt också. Men nu var det inte sex utan alkohol vi pratade om. Och min åsikt är absolut att de två sakerna inte ska vara så sammanlänkade som de är idag. Om man är ung så är chansen större att man förlorar oskulden på fyllan än när man är nykter. Det tycker jag är skamligt! Inte för att någon egentligen går att klandra för det eftersom... det är ju så det är. När man är nykter ska man vara för blyg för att ragga. annars är man konstig och framfusig... eller? När ska man då ragga? Om man inte vill ragga när man är stupfull och inte kan gå rakt. Det kanske är då man borde se sig om och gömma ansiktet när stora kärleken går förbi.
Jag tycker att allt är så upp och ner. Jag har till och med börjat tänka mig för om vännerna jag går ut med är singlar eller har partner. Eller om det finns en chans att mina, annars så underbara, vänner skulle vilja supa sig under bordet för att få mod att göra något de inte vågar annars. Vadå? Dansa med mig? Ragga på honom där borta? Man kan ju inte alltid ha mod till att gå och ragga på någon. Men inte heller till att kanske stå på ett dansgolv och dansa med sina vänner. Eller gå hem själv sent på kvällen. Eller ha en redovisning i skolan... Inget som man inte riktigt vågar blir väl bättre av alkohol? Om man inte vågar något ska man väl se till att man är så närvarande som möjligt och försöker göra det bästa av situationen och inte försöka supa bort problemet och göra detsamma alkoholpåverkad vilket förmodligen ger sämre resultat. Nej supa för mod är inget jag tror på. Det kan väl vara roligt att dricka då och då men inte på det sättet som det görs generellt idag. Det är mest skrämmande.
Nu ska jag gå och förtäda middag förhoppningsvis. Och krama mina två sötnosar från deras husse. som ringde nyss. Imorgon kommer han hem!
Hejhopp!


Kommentarer
Fanny

Bra skrivet, håller med om att det är ganska sorgligt med folk som måste vara fulla för att ragga, men du måste verkligen styckesindela och "lufta upp" texten lite mer, det blir så himla jobbigt att läsa ett stort block av text.

2011-06-01 @ 15:56:39
URL: http://poetsaredepressed.blogspot.com
Trianglar

Men jag vet ju inte hur man gör :C

Eller at styckesindela gör jag ju lite i alla fall men hur ska jag "lyfta upp" texten? O.o

2011-06-02 @ 14:42:20
URL: http://trianglar.blogg.se/
Anneli

Anmäl dig till Dagens Blogg!:D

Jag lottar ut 4 nya vinnare imorrn!:)

http://anneliih.blogg.se/2011/june/torsdag-dagens-blogg.html

2011-06-02 @ 15:18:19
URL: http://anneliih.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trianglar

För kärlek

RSS 2.0