Tisdagsskoldag

Herregud vad trött jag är. Helt otroligt! Kunde jag inte sparat lite av gårdagens energi och ge den till mig själv nu? Imorse hade jag sovmorgon till och med. Jag fixade med massa småsaker innan så jag vaknade ganska tidigt i alla fall, sedan satt jag i skolan lite innan vi började (för att äta frukost i skolan trodde jag men det fanns ingen idag av alla dagar). Jag läste lite i grammatikboken och drack kaffe. På första lektionen (teckenspråk) pratade lite först för att få igång händerna och så fick vi i uppgift att undersöka teckenspråksgrammatik och fick denna länk: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/60648 där finns en fet pdf med 209 sidor om teckenspråksgrammatik. Tack fantastiska skola (ironi), tack! Inte nog med att vi ska läsa "Inledning till grammatiken" i svenskan, nu ska vi läsa ännu mer sånt i teckenspråk. Jag orkar inte.
 
Lektionen efter lunch var samma som innan, men efter det hade vi tolkämnet. Mycket intressant. Vi fick information om morgondagens dövblindträff. Jag blev ihopparad med Lena och vi ska ledsaga och tolka till en kvinna med dövblinghet som använder alla tolkmetoder men främst avståndstolkning. Det ska bli spännande... Jag hoppas hon säger till själv vilken hon vill använda. Jag undrar om det kommer vara lättande att byta emellan eller bara jobbigt. Men jag och Lena är ju två så vi kan stöda varandra helt fritt. Vi brukar inte jobba med stödtolk så det känns lite tryggt.
 
Efter det fortsatte vi från förra veckan med att tolka. Idag var temat talarens ton och det var mycket spännande. Vi fick nästan spela lite teater. Jag jobbade med Genc, han började tolka. Historien han fick var en kvinna som ville polisanmäla att hon blev förföljd. Talarens ton var osäker och pendlade mellan ledsen och arg. Kul att se Genc ha ett så annorlunda uttryckssätt. Nästa historia var min och den var så sjukt glad. Det blev världens omvändning men jag klarade det bra. Och jag höll mig på samma euforiska nivå hela historien igenom, droppade inte en enda gång (som jag brukar mot slutet). Vi körde ett antal olika historier och den sista hette "grälet" och var bara irriterad och arg hela historien igenom. Den var väldigt kort, inte ens två minuter, men intensiv. Vi alla var mycket trötta efter och så slutade vi.
 
Efter skolan skulle jag träna med Krille men han hade glömt göra en skoluppgift så han fick plugga på den och jag gymmade ensam. Kände mig ite svag mot slutet så jag blev opepp. Innan dess hade det gått bra. Väl hemma lagade jag fantastiskt god mat som jag avnjutit nu. Kyckling, lite bacon, chaminjoner och makaroner. Ovanligt för att vara mig men det fanns i frysen och gick snabbt att laga. Nu ska jag försöka ta mig i kragen och läsa den där grammatikboken. Det är helt ofattbart hur alla tre författare till boken har lyckats ungå att fatta hur enormt trist den är. Många förstäkningsord i den meningen, lev med det. Men som sagt, plugga nu. Orka.
Hejs!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trianglar

För kärlek

RSS 2.0