2013's första inlägg

Nu är det 2013 och en hel del har hänt sedan sist. Jullovet har varit händelserikt från första dagen. Precis innan det arbetade jag och klassen mycket med julbordet som vi hade ansvar för. De tidigare klasserna hade varnat oss för konflikt och stress men sådant ägnade vi oss inte åt. Allt gick bra och julbordet uppskattades. På kvällen gick vi ut ganska många från klassen och hade avslutning. Johan hade kommit ner till Örebro några dagar innan så jag längtade hem och det blev en tidig kväll för mig. Jag fortsatte fixa i lägenheten med Johan. Så kom det roligaste på hela året: pepparkakshusmakeri.
Husets alla delar, färdiggräddade.
 
Dassets dörr och en liten söt snögubbe som Johan gjort.
 
Dass, vedbod, hus, snögubbe och gran med paket. klart!
 
Vi bakade lite andra lustiga figurer också såsom ekorrar, älgar, stridsvagnar, tomtar, vapen, skadade pepparkaksgubbar, igelkottar, ekorrälgar och en räv med mustasch och hatt. Det var gott såhär efter jul och nyår. Men nu är jag trött på det och kommer inte vilja ta upp denna hobby igen förrän typ... November!
 
Någon gång hade jag inflyttningsfest också. Den första av två planerade. Jag hade ett bord av kartonger och en golvbit. Ny kylochfrys hade köpts precis innan festen så saker kunde förvaras kallt. Ändå bjöd jag på glögg. Men det var mysigt. Amina var den enda döva på festen så det var kommunikationssvårigheter med alla typ som inte var mig och Louise. Men hon ville i alla fall att vi skulle spela ett kortspel på mobil och det gjorde vi. Det var faktiskt roligt. När spelet började ta slut hade tyvärr folk fallit in i samtal med varandra så det var inte så kul längre och vi slutade. Vi hade trevligt. Den andra inflyttningsfesten kommer någon gång i framtiden då renoveringen är klar.
 
När det började lacka mot jul åkte jag och Johan till Stockholm för att jag skulle fira jul med min mor, far, syster och farbror. Johan skulle fira med sin familj. Jag köpte de sista julklapparna och gjorde det sista, slog in allt och skrev rim. Så kom julafton. Det var en mysig dag utan stress, lite missförstånd här och där med de ledde inte till mer än ett "hoppsan" här och var och lite förklaring, inget värre. Vi hade världens finaste tomte för tredje(tror jag) året i rad som inte hör så himla bra, har små talfel, snygga ben, mascara och en massa andra små detaljer som påminner om min syster. Bäst i alla fall. Sjukt rolig tomte. Hoppas den tomten återkommer varje jul!
 
Fin tomte. De där ögonen känner jag igen var som helst. Aha! Jag vet att det är du, Tomten!
 
Mellandagarna spenderades i Spånga med Johan. Vi tog hand om hans mors hus när hon och hennes familj var utomlands. Vi hade alltså ett stort hus, en bil och massa mat och tid till vårt förfogande. Det var helt fantastiska dagar! De enda nackdelarna jag såg var för det första att jag drabbades av ikea-stress när vi gick på ikea och för det andra att tiden gick så fort så dagarna var aldeles för få. Jag önskar mig fler sådana dagar i framtiden.
 
Johan åkte till Boden igen den 31a december. Nyårsfirandet började med en smaskig middag hos mor och far. Efter det åkte jag till Jakob och Daniel på deras nyårsfest som var mycket trevlig. Själva festen var inte riktigt lika bra som deras Halloweenfest men jag träffade mycket nytt folk bland annat en otroligt söt och snygg tjej som jag spenderade en stor del av kvällen med. Vi kom bra överrens men jag var tvungen att åka mitt i allt för mitt sista tåg skulle gå, annars skulle jag bli tvungen att vänta tre timmar på nästa och då hade jag nog somnat på vägen. Men vi är vänner på facebook i alla fall så jag hoppas vi kan ses igen.
 
Nyårsnaglar! Bilden är iofs tagen några dagar efter. De höll sig i över en vecka! Jag är nöjd med dem.
 
Dagen efter, första januari 2013, var min fars födelsedag. Vi var och bowlade och åt god middag. Men sen tog jag nattåget för första gången och åkte till Boden för att se Johans lägenhet för första gången. Resan gick bra och jag spenderade en vecka i Boden. Förvånandsvärt trevlig stad faktiskt. Jag hade väldigt låga förväntningar. Jag hade tänkt mig kallt, jävligt och tomt men det var inte så kallt, folk åkte spark och kompakt. Dendär tomheten botades lätt av att man faktiskt kunde gå till vad som helst. Det fanns inte ås mycket men det kändes mycket för att det låg så samlat. Boden får lätt en godkänd poäng. Jag fixade ett skynke till Johans sovalkov och spelade hans spel. Det var ungefär allt jag gjorde när han var på jobbet. När han kom hem umgicks vi och hade det mysigt och romantiskt och sådant.
 
Ett mysigt träd i Boden. Precis utanför Johans lägenhet. Bra utsikt!
 
Jag åkte hem till Örebro för att min skola började. Johan kom dagen efter för att han var ledig en vecka. Under hela tiden som Johan varit med mig så har vi sett lite Bond-filmer. För ett ganska bra tag sedan började vi de första med Sean Connery. Vi har arbetat oss fram i tiden och nu har vi äntligen kommit ikapp nutiden. Det har varit en spännande resa. En historielektion faktiskt. Eller, ganska många sådana.
 
Och på tal om lektioner så körde vi igång med hårt jobb i skolan alldeles från början. Hårt jobb från första dagen. Bra ja, uttröttande ja men ack så nödvändigt. Det känns som jag har minnst dubbelt så lång tid kvar i skolan men det har jag inte. Min klass har börjat få ta emot små tolkuppdrag nu. Jag har inte varit ute på något själv än (bara ett har varit) men jag ska försöka komma ut snarast. Vi ska börja tolka på skolans morgonmöten framför hela skolan någon gång den här terminen. Det känns också sjukt läskigt. Jag kan väl inte tolka... Eller? Jag borde vara ganska duktig eftersom jag tagit mig hit ändå. Jag försöker intala migsjälv att jag är bättre än jag tror men samtidigt att jag behöver kämpa hårt. För det behöver jag. Håller peppen uppe! Kämpar hårt! Nu, läxor! Eller? Ja för fan, här ska pluggas de luxe. Typ.
 
Jag har fått en inneboende. Detta lilla djur bor nu hos mig. Hon heter Freja och är svart (jag tycker inte det syns på bilden) med några vita hårstrån på bröstet (som jag tycker syns väldigt bra på bilden).
 
Syster köpte katt men pga flytt så kan hon inte behålla henne. Mor och far kan inte ta emot henne för hon ska vara inne och de har två som ska vara ute. Så jag har blivit med katt. Fram till sommaren i alla fall. Mycket distraherande. Men det är trevligt att ha någon att prata med och gosa med i ensamma stunder. Som nu. Eftersom Johan åkte hem igår. Men nu skulle jag plugga. Eller gosa. Vi får se.
Tja!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Trianglar

För kärlek

RSS 2.0